Ліханова Д.Д. ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ГРУПОВОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ У ПРОФІЛАКТИЦІ ЗАЛЕЖНОСТІ У ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ ВІД ВПЛИВУ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Участников: 2
Интернет-конференция - 2020 :: Секція 1. Соціально-психологічні умови розвитку особистості. Педагогічні та психологічні технології
Страница 1 из 1
Ліханова Д.Д. ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ГРУПОВОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ У ПРОФІЛАКТИЦІ ЗАЛЕЖНОСТІ У ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ ВІД ВПЛИВУ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Сучасні засоби масової інформації й комунікації формують життєві цінності підлітків в побутових умовах постійно діючим інформаційним середовищем. Галузь мистецтва і культури, естетична організація навколишнього середовища відіграють важливу роль у цьому аспекті саме на дитину підліткового віку як особу, що може легко піддатися впливу.
У ряді наукових праць таких дослідників як А. Коваленко, Д. Джованіні, К. Леві-Строс, М. Маклуен, А. Моль, Л. Петрова, Г. Почепцов, М. Боришевський, Е. Помиткін, С. Кузікова аналізується процес історичного розвитку засобів масової комунікації, передача інформації і цінностей культури, розвиток та становлення духовності у підлітків.
На сьогодні не визначені перспективи розвитку молодого покоління, як активної соціальної сили, тому це викликає обґрунтованя побоювання. У зв’язку з цим назріла необхідність аналізу особливостей та закономірностей змін соціальних і духовних цінностей підлітків, а також, дослідження розвитку особистості під впливом ЗМІ.
Для профілактики і реабілітації залежності від медіа-продукції доцільно використовувати методи соціальної групової роботи.
З огляду на те, якщо за критерій береться кількість об’єктів соціально-психологічного впливу, то соціальна робота з групою чи групова соціальна робота визначається як метод психосоціальної роботи і як форма соціальної роботи. Груповий процес організований на засадах методів психоаналізу, біхевіоризму, когнітивної психології, гуманістичної психології та інших психологічних теорій і напрямків.
Розробка наукових підходів теоретичних напрямів групової соціальної роботи, які базуються на его-психології, когнітивній теорії і теорії соціального научіння, теорії відносин, рольовій теорії особистості, теорії комунікації належить американським вченим К. Паппелу і Б. Ротману.
Соціальний працівник, використовуючи его-психологію, має можливість зрозуміти поведінку підлітка як окремого індивіда і як члена групи, спостерігати, як відбувається його індивідуальне пристосування до дійсності, як він реагує на зовнішній тиск і внутрішній неспокій. Це дає змогу пояснити внутрішню самоорганізацію підлітка та його стосунки з зовнішнім світом. Соціальний працівник у процесі групової роботи актуалізує навички психологічного захисту підлітка, допомагає розвинути їх за допомогою групи. Відповідно до понять его-психології основне призначення роботи з групою – підтримка психічного здоров’я особистості, її ідентичності, розвиток самореалізації.
Соціальний працівник, використовуючи когнітивні теорії і теорії соціального научіння, має можливість інтерпретувати і аналізувати мотиви поведінки підлітків у груповій взаємодії, визначати ціннісні орієнтації підлітків, допомагати їм зрозуміти, як вони «відчувають один одного», як формуються їх знання про світ і життєві ситуації. Групова взаємодія формує ціннісні орієнтації та навички соціальної взаємодії.
Соціальний працівник, зважаючи на теорію відносин, розглядає відносини у групі як певні стійкі зв’язки, що допомагають підлітку зрозуміти свої обов’язки у міжгруповій взаємодії, навчитися співіснувати з іншими членами групи в обставинах, які змінюються, сформувати необхідні навички для «вибудовування» психологічної дистанції у груповій взаємодії [1, с. 105].
Соціальний працівник загалом спираючись на рольову теорію особистості, яка основується на знаннях про рольові конфлікти, відносини, що формуються у процесі групової роботи, створює умови для особистісного зростання підлітка, чим поліпшує його соціальне функціонування у суспільстві.
Враховуючи, що комунікація виступає як рольовий обмін інформацією, націлена на досягнення певного результату, теорія комунікації створює уявлення про обмін інформацією між підлітками – членами групи. Тому, завдяки теорії комунікації соціальний працівник спостерігає у процесі групової роботи специфічні перешкоди, які ускладнюють соціальне функціонування підлітка, розробляє програми з їх подолання. У цьому контексті комунікація є певним інструментарієм для вирішення завдань групової роботи.
Висновки. Говорячи про групову соціальну роботу з дітьми підліткового віку, які зазнають впливу засобів масової інформації, можна відзначити, що фахово організована групова діяльність, спрямована на вирішення проблем соціальної адаптації та інтеграції підлітків, є необхідною складовою у формуванні повноцінної особистості сучасного суспільства.
Список використаних джерел:
1. Карпенко О.Г. Професійне становлення соціального працівника: навчально-методичний посібник. Держ. центр соц. служб для молоді, Міністерство України у справах сім’ї, дітей та молоді, Державний центр соціальних служб для молоді, Ін-т соц. роботи та управління НПУ ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2004.164 с.
У ряді наукових праць таких дослідників як А. Коваленко, Д. Джованіні, К. Леві-Строс, М. Маклуен, А. Моль, Л. Петрова, Г. Почепцов, М. Боришевський, Е. Помиткін, С. Кузікова аналізується процес історичного розвитку засобів масової комунікації, передача інформації і цінностей культури, розвиток та становлення духовності у підлітків.
На сьогодні не визначені перспективи розвитку молодого покоління, як активної соціальної сили, тому це викликає обґрунтованя побоювання. У зв’язку з цим назріла необхідність аналізу особливостей та закономірностей змін соціальних і духовних цінностей підлітків, а також, дослідження розвитку особистості під впливом ЗМІ.
Для профілактики і реабілітації залежності від медіа-продукції доцільно використовувати методи соціальної групової роботи.
З огляду на те, якщо за критерій береться кількість об’єктів соціально-психологічного впливу, то соціальна робота з групою чи групова соціальна робота визначається як метод психосоціальної роботи і як форма соціальної роботи. Груповий процес організований на засадах методів психоаналізу, біхевіоризму, когнітивної психології, гуманістичної психології та інших психологічних теорій і напрямків.
Розробка наукових підходів теоретичних напрямів групової соціальної роботи, які базуються на его-психології, когнітивній теорії і теорії соціального научіння, теорії відносин, рольовій теорії особистості, теорії комунікації належить американським вченим К. Паппелу і Б. Ротману.
Соціальний працівник, використовуючи его-психологію, має можливість зрозуміти поведінку підлітка як окремого індивіда і як члена групи, спостерігати, як відбувається його індивідуальне пристосування до дійсності, як він реагує на зовнішній тиск і внутрішній неспокій. Це дає змогу пояснити внутрішню самоорганізацію підлітка та його стосунки з зовнішнім світом. Соціальний працівник у процесі групової роботи актуалізує навички психологічного захисту підлітка, допомагає розвинути їх за допомогою групи. Відповідно до понять его-психології основне призначення роботи з групою – підтримка психічного здоров’я особистості, її ідентичності, розвиток самореалізації.
Соціальний працівник, використовуючи когнітивні теорії і теорії соціального научіння, має можливість інтерпретувати і аналізувати мотиви поведінки підлітків у груповій взаємодії, визначати ціннісні орієнтації підлітків, допомагати їм зрозуміти, як вони «відчувають один одного», як формуються їх знання про світ і життєві ситуації. Групова взаємодія формує ціннісні орієнтації та навички соціальної взаємодії.
Соціальний працівник, зважаючи на теорію відносин, розглядає відносини у групі як певні стійкі зв’язки, що допомагають підлітку зрозуміти свої обов’язки у міжгруповій взаємодії, навчитися співіснувати з іншими членами групи в обставинах, які змінюються, сформувати необхідні навички для «вибудовування» психологічної дистанції у груповій взаємодії [1, с. 105].
Соціальний працівник загалом спираючись на рольову теорію особистості, яка основується на знаннях про рольові конфлікти, відносини, що формуються у процесі групової роботи, створює умови для особистісного зростання підлітка, чим поліпшує його соціальне функціонування у суспільстві.
Враховуючи, що комунікація виступає як рольовий обмін інформацією, націлена на досягнення певного результату, теорія комунікації створює уявлення про обмін інформацією між підлітками – членами групи. Тому, завдяки теорії комунікації соціальний працівник спостерігає у процесі групової роботи специфічні перешкоди, які ускладнюють соціальне функціонування підлітка, розробляє програми з їх подолання. У цьому контексті комунікація є певним інструментарієм для вирішення завдань групової роботи.
Висновки. Говорячи про групову соціальну роботу з дітьми підліткового віку, які зазнають впливу засобів масової інформації, можна відзначити, що фахово організована групова діяльність, спрямована на вирішення проблем соціальної адаптації та інтеграції підлітків, є необхідною складовою у формуванні повноцінної особистості сучасного суспільства.
Список використаних джерел:
1. Карпенко О.Г. Професійне становлення соціального працівника: навчально-методичний посібник. Держ. центр соц. служб для молоді, Міністерство України у справах сім’ї, дітей та молоді, Державний центр соціальних служб для молоді, Ін-т соц. роботи та управління НПУ ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2004.164 с.
Світлана Татаринова и Татьяна Рябицкая поставили лайк
Re: Ліханова Д.Д. ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ГРУПОВОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ У ПРОФІЛАКТИЦІ ЗАЛЕЖНОСТІ У ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ ВІД ВПЛИВУ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Групова робота з підлітками і справді корисна, оскіль діти під час цієх роботи можуть поспілкуватися між собою особисто, а не через телефон або соціальні сіті.
Проблемою для вирішення стає те що діти розучилися спілкуватися в живу!!!
Проблемою для вирішення стає те що діти розучилися спілкуватися в живу!!!
Фролова Анастасия Андреев- Сообщения : 13
Дата регистрации : 2021-01-19
Татьяна Рябицкая и Majdebura Tetyana поставили лайк
Похожие темы
» Кисіль О.О., Скибинецька Є.В. НАВЧАЛЬНА ГРА ЯК СКЛАДОВА ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
» Уманський А.В. ДО ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ
» Майдебура Т.Л., Давидова В.І., Рябицька Т.І. ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З НЕБЛАГОПОЛУЧНОЮ СІМ’ЄЮ
» Давидова В.І., Коваль М.С. ОЦІНКА ПОТРЕБ ЯК МЕТОД СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
» Фурса В.О., Стукальська К.В. СИСТЕМА ЗАКЛАДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ-СИРІТ ТА ДІТЕЙ, ПОЗБАВЛЕНИХ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ, В УКРАЇНІ
» Уманський А.В. ДО ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ
» Майдебура Т.Л., Давидова В.І., Рябицька Т.І. ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З НЕБЛАГОПОЛУЧНОЮ СІМ’ЄЮ
» Давидова В.І., Коваль М.С. ОЦІНКА ПОТРЕБ ЯК МЕТОД СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
» Фурса В.О., Стукальська К.В. СИСТЕМА ЗАКЛАДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ-СИРІТ ТА ДІТЕЙ, ПОЗБАВЛЕНИХ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ, В УКРАЇНІ
Интернет-конференция - 2020 :: Секція 1. Соціально-психологічні умови розвитку особистості. Педагогічні та психологічні технології
Страница 1 из 1
Права доступа к этому форуму:
Вы не можете отвечать на сообщения
|
|