Остання Є.А., Фролова А.А. СОЦІАЛЬНА ІНКЛЮЗІЯ ЯК ПОЛІТИКА РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
Интернет-конференция - 2020 :: Секція 1. Соціально-психологічні умови розвитку особистості. Педагогічні та психологічні технології
Остання Є.А., Фролова А.А. СОЦІАЛЬНА ІНКЛЮЗІЯ ЯК ПОЛІТИКА РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
Основна ідея інклюзивної освіти: від інтегрування у школі до інтегрування в суспільство, основний принцип інклюзивного навчання – якомога менше зовнішньої та якнайбільше внутрішньої диференціації.Термін «інклюзія» є відмінним від терміну «інтеграція» за своїм концептуальним підходом. Зокрема в документі «Міжнародні консультації з питань навчання дітей з особливими освітніми потребами» вказується на те, що інтеграція визначається як зусилля, спрямовані на введення дітей у регулярний освітній простір. Інклюзія – це політика та процес, який дає змогу всім дітям брати участь у всіх програмах. Відмінність у підходах полягає у визнанні того факту, що ми змінюємо суспільство, аби воно враховувало й пристосовувалось до індивідуальних потреб людей, а не навпаки. Поняття «інтеграції», «інклюзії» розглядаються як антонімічне щодо «сегрегації» і позначають відповідний поступ у розвитку системи одержання освіти особами з порушеннями. [2, С.8].
Метою інклюзивної освіти є досягнення якicних змін в різних аспектах розвитку дітей цієї категорії – фізичному, соціальному, психологічному, розумовому, особистісному.
В Україні процес інклюзивного навчання здійснюється шляхом організації спеціальних класів, включенням дітей з вадами до звичайних класів та навчання дітей за індивідуальною формою. Окрім того, продовжують свою діяльністьспеціальні школи. Тобто заклади освіти є відкритими для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних чи інших особливостей [3].
З метою залучення дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній простір передбачено різні форми їх навчання, зокрема, у спеціальних класах у загальноосвітніх навчальних закладах, що регламентується Положенням про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 29.12.2010 р. за № 18707. Зазначеними нормативними документами визначено основні завдання та напрямки психолого-педагогічного супроводу інклюзивного навчання. [там же].
Протягом останнього десятиліття вітчизняні науковці, зокрема В. Бондар, А. Колупаєва, Т. Євтухова, В. Ляшенко, І. Іванова, О. Столяренко, А. Шевчук, О. Савченко та інші присвятили свої праці дослідженням проблеми залучення дітей з особливими потребами до навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, їх реабілітації та соціалізації до суспільних норм. Значний вплив на розвиток системи спеціальних навчальних закладів, удосконалення їх структури, розробку методик ранньої діагностики психічного розвитку дітей мали праці психологів Л. Виготського, О. Венгер, О. Запорожця, О. Киричука, Г. Костюка, Б. Корсунської, С. Максименка, Н. Морозової, В. Синьова, П. Таланчука, В. Тарасун, М. Ярмаченка. В них обґрунтовані принципові положення щодо особливостей розвитку психічних процесів у дітей різного віку, ролі корекційного виховання у підготовці до шкільного навчання, механізмів формування їх соціально-комунікативної активності. В дослідженнях вчених вивчалася історія становлення і розвитку окремих напрямків спеціальної освіти дітей шкільного віку з різними психофізичними порушеннями [4, С. 57].
Як бачимо, сучасне суспільство визнає, що соціальна інклюзія є більш гуманною та ефективною освітньою системою, яка здатна задовольнити потреби всіх категорій дітей, незалежно від рівня психофізичного розвитку, та сприяє створенню інклюзивного суспільства, яке б повною мірою сприймало таких учнів, визнавало їхні права на освіту, особистісний розвиток, професійну діяльність, участь у суспільному житті. Адже впроваджуючи соціальну інклюзію в освітньо-виховний процес, можна досягти розбудови українського суспільства, яке дозволить кожному громадянину «незалежно від віку й статі, етнічної належності, здібностей, наявності або відсутності особливостей у розвитку, брати участь у житті суспільства й робити свій внесок в його розвиток. У такому суспільстві особливості поважають і цінують» [1].
Список використаних джерел:
1. Каган Л. Реабілітація – шлях до інтеграції у суспільне життя. Соціальний захист. 2004. №12. С. 12 – 16.
2. Орбан-Лембрик Л. Є. Соціально-психологічна діагностика: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. 2005. 86 с.
3. Пальчевський С.С. Соціальна педагогіка: навчальний посібник. Київ : Кондор, 2005. 560 с.
4. Соціальна робота в Україні: навч. посібник / за ред. І.Д. Зверевої, Г.М. Лактіонова. Київ, 2003. 254 с.
Елизавета Останняя, Світлана Татаринова, Давыдова Виолетта, Любов Тихенька и Majdebura Tetyana поставили лайк
Re: Остання Є.А., Фролова А.А. СОЦІАЛЬНА ІНКЛЮЗІЯ ЯК ПОЛІТИКА РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
Татаринова Світлана- Сообщения : 2
Дата регистрации : 2018-01-24
Елизавета Останняя, Татьяна Рябицкая и Majdebura Tetyana поставили лайк
Re: Остання Є.А., Фролова А.А. СОЦІАЛЬНА ІНКЛЮЗІЯ ЯК ПОЛІТИКА РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
Елизавета Останняя- Сообщения : 3
Дата регистрации : 2021-01-19
Світлана Татаринова, Татьяна Рябицкая и Majdebura Tetyana поставили лайк
Re: Остання Є.А., Фролова А.А. СОЦІАЛЬНА ІНКЛЮЗІЯ ЯК ПОЛІТИКА РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
Давыдова Виолетта- Сообщения : 16
Дата регистрации : 2021-01-20
Світлана Татаринова, Татьяна Рябицкая и Majdebura Tetyana поставили лайк
Интернет-конференция - 2020 :: Секція 1. Соціально-психологічні умови розвитку особистості. Педагогічні та психологічні технології
|
|